We reached the stars! - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van StAntoniusZiekenhuis - WaarBenJij.nu We reached the stars! - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van StAntoniusZiekenhuis - WaarBenJij.nu

We reached the stars!

13 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Los Angeles

Yes we did! We reached the stars, what an inspiring conference. Four days about transformational leadership, structural empowerment, exemplary professional practice and new knowledge, innovations and improvements. This is certainly Magnet stuff. And even Universal Studios Hollywood rolled out the red carpet for Magnet conference. Thrilling rides, music, free food exclusive after-hours access, all because we are nurses who are dedicated to improvement. But these days where also to celebrate that our work is challenging, demanding and an incredible privilege. So what more do we have to say........

Nou toch nog even hoor, want vandaag was ook weer een top dag. Bijna geen file, dus in 15 minuten waren we down town. Toch raar, je begint net een beetje vertrouwd te worden met de gang van zaken. Je ontmoet mensen die je eerder hebt gezien. Wat zo opvalt is dat mensen zo geintereseerd in ons zijn. Tijdens de lunch ga je aan een ronde tafel zitten en daar begint het gesprek.
Vandaag hebben we dit wel maximaal uitgebuit om de puntjes op de i te zetten. Met name het thema shared governance blijft ons drieen bezig houden. Wat doe je dan? Nou gewoon jezelf voorstellen en vragen, vragen en nog eens vragen. Het begint nu duidelijk te worden, dus we hebben thuis wat uit te werken....

Ook vandaag hebben we ons weer opgesplitst om het maximale eruit te halen. Thema 1, the productive ward. Het model wat wij ook in ons ziekenhuis gebruiken werd besproken. Hier werd door de zaal heel positief op de resultaten gereageerd. De modules, de fohn, het bord een feest van herkenning! Waarom deze lezing? Nou gewoon nieuwsgierig of het echt zo'n vast model is. En dat is dus zo.

Een ander verhaal was het onderwerp: voorkomen van rugklachten bij het uit bed tillen van patienten. Veel uitval van verpleegkundigen omdat ze niet de goede apperatuur hebben, maar als het er is gebruiken ze het niet. Hmm dit komt toch wel enigzins bekend voor, ja ook in het Antonius!

Dus wat doe je hier aan? Hoe krijg je het zover dat de goede tilmaterialen op een afdeling komen? Dat verpleegkundigen deze ook gaan gebruiken? Juist ja, daar is ie weer, shared governance bleek the magic key te zijn. Laat verpleegkundigen zelf aan de slag gaan. In dit verhaal, de teams de keuzes laten maken. En wat blijkt, dan wordt het ook gebruikt in het team. En het mooie, minder ziekteverzuim in deze teams.

Tijdens de lunch hadden we voor het eerst tijd om eens goed de posterpresentaties te bekijken. Alle Magnet thema's kwamen aan bod in de posters. Over patientveiligheid, over empowerment, innovaties etc etc.

Na de lunch alle drie naar de laatste sessie over hoe de betrokkenheid van je teamleden te verhogen. Het verhaal van een team wat gewoon vreselijk was, geen commitment, werken om het werken, merendeel uitzendkrachten ga maar door. En dan hoe je zo'n team om kunt buigen naar een innovatief team wat uiteindelijk is gaan excelleren. En dit is echt niet overdreven, want alle drie herkenden we zoveel in wat gezegd werd.

En nu is het klaar. We zitten helemaal vol met ideeen en het moet echt de komende weken zakken. Daarom hebben we afgesproken om over twee weken met zijn drieeen te gaan zitten en een plan van aanpak te gaan maken. En daar zijn we, geinspireerd door dit congres, helemaal klaar voor.

Nu nog even chillen in de B&B.

Leuk dat jullie onze verhalen gevolgd hebben, en spreek ons aan, vraag door op hetgeen je gelezen hebt en wat je bezig houdt, want wij realiseren ons dat je niet alles op kunt schrijven. Maar het laatste woord is nog niet gezegd................ wij gaan voor excellente patientenzorg dat is een ding wat zeker is.

• 14 Oktober 2012 - 13:58

Tom Zwaan:

Dank voor de leuke en inspirerende verslagen. Goed te horen dat PV ook internationaal is ingeburgerd. Benieuwd naar de praktische take-aways, zullen we hiervoor ruimte maken in volgend hoofdenoverleg?
    Goede reis naar huis.
    Tom

• 15 Oktober 2012 - 07:36

Jeannette:

He hallo,

Goed te horen dat jullie daar veel inspiratie hebben opgedaan en super dat jullie ons daarover hebben verteld via dit blog.
    we praten binnenkort wel bij...

• 15 Oktober 2012 - 16:32

Agnes Schipper:

Wat leuk om te lezen. En herkenbaar.Ik ben benieuwd naar jullie verhalen over het borgen van betrokkenheid van je teamleden.
    Gr Agnes

• 16 Oktober 2012 - 10:11

Marj Oskam:

Ik heb genoten van jullie verslagen! Inspirerend voor alle collega's
    Gr
    Marjo

Verslag uit: Verenigde Staten, Los Angeles

Volg het bezoek aan de Magnet Conference

Vanaf 6 oktober 2012 bezoeken Henny Agelink, verpleegkundig afdelingshoofd Cardiologie/CCU E3, Tineke Jacobs, verpleegkundig afdelingshoofd Intensive Care/ Medium Care en Tjitze Hoekstra, zorginnovator de jaarlijkse Magnet Conferentie in de USA. Het Magnet programma in de USA is een uitgangspunt geweest voor het programma Excellente Zorg in ons ziekenhuis.

Op de ANCC Magnet Conferentie vieren meer dan 7.000 verpleegkundigen en leidinggevenden van topziekenhuizen in de USA hun Magnet erkenning. Ook wisselen zij evidence-based practices uit.
De bijeenkomst is de officiële jaarlijkse conferentie van het prestigieuze Magnet Recognition Program®, een showcase van de beste verpleegkundige praktijken.

Henny, Tineke en Tjitze halen hier inspiratie op om het programma Excellente Zorg in ons ziekenhuis te voeden met nieuwe inzichten en ideeën. Thema’s als structurele empowerment, voorbeelden uit de beroepspraktijk, nieuwe kennis, innovatie, en verbeteringen en transformationeel leiderschap komen in verschillende workshops en lezingen aan de orde.

“Veel verpleegkundigen in Nederland worden enthousiast van het idee achter ‘Magnet Hospitals’: bij de Amerikaanse verpleegkundigen draait het echt om hun bevlogenheid, hun kennis en hun bijdrage aan de kwaliteit van zorg. Precies dat willen wij in het St. Antonius Ziekenhuis ook bereiken,” aldus Henny, Tineke en Tjitze

Volg de ervaring deze collega’s op www.waarbenjij.nu