The buzzword shared governance - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van StAntoniusZiekenhuis - WaarBenJij.nu The buzzword shared governance - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van StAntoniusZiekenhuis - WaarBenJij.nu

The buzzword shared governance

11 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Los Angeles

Na maanden geen regen was het vandaag raak. Stortbuien, en niet zo'n beetje ook. We geloofden onze ogen niet toen we vanavond terug in onze B&B kwamen, zo hoog het water gestaan had in de tuin. Al het water komt vanuit de bergen en zoekt dan een weg naar het laagste punt. Gelukkig waren wij op de conferentie en daar hadden we niet door hoe erg het was. Op de freeway wel een giga file vanmiddag, een ongeluk. De weg wordt glad door de olie die erop ligt. Goed de conferentie.

Shared governance the buzzword. Wij hebben we het er over in het Antonius maar hier is het een voorwaarde om Magnet te zijn. Maar wat is nu eigenlijk shared governance? Dit werd vandaag duidelijk in de verschillende lezingen die gehouden werden. Een voorbeeld. We hadden het erover met een hoofdverpleegkundige van een ICU uit Chicago. Zij vertelde dat ze alleen maar een adviserende rol heeft, verpleegkundigen uit haar team maken de beslissingen over wat belangrijk is voor de afdeling en wat niet. Besluitvorming ligt dus bij de verpleegkundigen. In een lezing over de impact van het TCAP program ( transforming care at the bedside) kwam het ook weer naar voren. Waar gaat een team aan werken, welke indicatoren worden bijgehouden om de kwaliteit van zorg, buiten de verplichte indicatoren, te monitoren. Hier werd duidelijk dat de impact van de besluiten groot is, het wordt namelijk gedragen door de verpleegkundigen omdat zij zelf de beslissingen nemen in het te voeren beleid.

Dan een ander onderwerp. Hoe krijgen we nu EBP nu geinstitutionaliseert in ons ziekenhuis? De knaller van de dag was wel de lezing " Clinical Nurse Stars lead a successful professional practice program" gehouden door verpleegkundigen van het universiteitsziekenhuis Colorado Hospital uit Denver. Een van de slogans in de presentatie "passport to career" Goed een toelichting. Hoe krijg je nu EBP in de verpleegkundige praktijk. Wij weten nu dat dit niet vanzelf gaat. Dit moet je slim aanpakken. Dit ziekenhuis is gaan werken met vier verschillende levels waar verpleegkundigen zelf op kunnen solliciteren om als bijvoorbeeld leven 3 verpleegkundige erkent te worden. Hiervoor moet je laten zien dat jij als verpleegkundige daadwerkelijk binnen je team bezig bent geweest met het doen van onderzoek aan het bed. Dat je deelneemt aan het bespreken van verpleegkundige artikelen etc etc.

Level 1: start al in de opleiding voor verpleegkundige
Level 2, 3 en 4 is je persoonlijke ontwikkeling op de verpleegafdeling zelf en hier zit ook een financieele beloning aan vast.

Het goede aan dit programma is dat je continue gemonitord wordt. Doe je niets meer dan wordt je gewoon weer terug gezet in een level, is ook geen beloning meer. Waarom goed? In nametingen werd duidelijk dat de kwaliteit van de zorg in de jaren met sprongen vooruit ging, door de betrokkenheid van de deze groep verpleegkundigen.

De dag afgesloten met een social meeting event van the Honor Society of Nursing.

• 12 Oktober 2012 - 08:53

Selma Jacobs:

Erg leuk om jullie belevenissen hier te lezen! Zowel de inhoudelijke als alle andere dingen die jullie meemaken. En dat is is nogal wat, het lijkt wel een film.
    Wat een mooie ervaring!

Groetjes Selma

• 12 Oktober 2012 - 10:04

Marga Luyten:

Hallo collegae, leuk om te lezen hoe enthousiast jullie zijn met alle Magnet informatie. Neem svp weer veel goede ideeën mee terug naar Nederland, ook over (invoering van) EBP door verpleegkundigen!

• 12 Oktober 2012 - 15:03

Carla Van Lint:

wow! 'Clinical Nurse Stars' Het lijkt mij een mooie methode om verpleegkundigen te laten excelleren in ons ziekenhuis! Kan differentiatie tussen niveau 4 en 5 echt mogelijk maken! Nog veel meer inspiratie toegewenst.
    Groet

• 12 Oktober 2012 - 16:37

Ida:

prikkelen
    Ik wordt helemaal enthousiast van jullie belevenissen.
    Ida

Verslag uit: Verenigde Staten, Los Angeles

Volg het bezoek aan de Magnet Conference

Vanaf 6 oktober 2012 bezoeken Henny Agelink, verpleegkundig afdelingshoofd Cardiologie/CCU E3, Tineke Jacobs, verpleegkundig afdelingshoofd Intensive Care/ Medium Care en Tjitze Hoekstra, zorginnovator de jaarlijkse Magnet Conferentie in de USA. Het Magnet programma in de USA is een uitgangspunt geweest voor het programma Excellente Zorg in ons ziekenhuis.

Op de ANCC Magnet Conferentie vieren meer dan 7.000 verpleegkundigen en leidinggevenden van topziekenhuizen in de USA hun Magnet erkenning. Ook wisselen zij evidence-based practices uit.
De bijeenkomst is de officiële jaarlijkse conferentie van het prestigieuze Magnet Recognition Program®, een showcase van de beste verpleegkundige praktijken.

Henny, Tineke en Tjitze halen hier inspiratie op om het programma Excellente Zorg in ons ziekenhuis te voeden met nieuwe inzichten en ideeën. Thema’s als structurele empowerment, voorbeelden uit de beroepspraktijk, nieuwe kennis, innovatie, en verbeteringen en transformationeel leiderschap komen in verschillende workshops en lezingen aan de orde.

“Veel verpleegkundigen in Nederland worden enthousiast van het idee achter ‘Magnet Hospitals’: bij de Amerikaanse verpleegkundigen draait het echt om hun bevlogenheid, hun kennis en hun bijdrage aan de kwaliteit van zorg. Precies dat willen wij in het St. Antonius Ziekenhuis ook bereiken,” aldus Henny, Tineke en Tjitze

Volg de ervaring deze collega’s op www.waarbenjij.nu